dinsdag 21 juni 2016

Dag 10 : Crater lake - Bend

We hebben super lekker geslapen in deze blokhut. Het enige geluid dat we hoorde was de ijskast die af en toe aansprong. We worden wat later als normaal wakker (rond 8:30 uur) en doen rustig aan. We hoeven maar 120 mijl naar Bend vandaag. Tijd genoeg dus. Tussendoor zien we wel wat we tegen komen.
We lopen naar de overkant terug naar Beckie's om te ontbijten. Rob neemt een omelet en ik wentelteefjes. Het is weer een grote portie en we krijgen het allebei niet op. Dus gaat een halve wentelteef en de toast in een doosje mee voor later. Dan pakken we alles weer in. Doen een laatste check of we niks vergeten zijn en gaan ervandoor.
We gaan eerst naar de overkant waar wat uitkijkpunten liggen voor de rivier Rogue Gorge. Hier stroomt de Rogue river met volle kracht door een lava canyon. Er ligt ook een kleine waterval.
 Dan rijden we de Oregon scenic byway op richting Bend. Eindelijk met een golden oldies radiozender. Yeah !! Blijf me trouwens verbazen over de belachelijk grote campers hier. Die dan compleet met de auto erachter hier rijden. Ze zijn bijna net zo groot als de stadsbus bij ons.
We gaan naar Newberry national volcanic monument. Eerste stop is bij East lake maar daar worden we opgevreten door de muggen. Snel de auto weer in.

Dan gaan we naar Big Obsidian flow waar we een 1 mijl hike door de lava velden doen. Het is alsof je over glas loopt. Het is een lekkere wandeling.

Dan gaan we naar Paulina's falls. Een dubbele waterval. Hier is maar een korte hike naartoe. We genieten even van de waterval en de twee hertjes die er lopen en gaan terug naar de auto.
Het is ondertussen bijna 2 uur en we hebben trek. We eten de restjes van vanochtend op aangevuld met een reepje en beef jerky. Dan gaan we naar een ander gedeelte van het park. We gaan naar de lava lands waar we even een kijkje nemen in het visitor center. Dan pakken we de shuttle bus naar lava butte. Deze rijd om de 20 minuten en kost 2 dollar de man. Beter als het hele stuk lopen.
Als we boven komen met de bus hebben we schitterend 360 graden uitzicht over de bossen en bergen. We krijgen van de vriendelijke ranger uitleg over de verschillende bergen die we zien en over de omgeving. We lopen een korte trail rondom de krater. Dan pakken we de bus weer terug naar onder en gaan terug naar de auto.

Om kwart voor 4 rijden we naar de exit en zetten koers naar Bend waar we de komende 2 nachten slapen. We checken in bij het Holiday motel en krijgen 2 sleutels mee. We mogen kiezen. De eerste kamer is lekker groot en heeft twee bedden. De andere kamer heeft een bed in 1 kamer en het andere bed in een losse kamer. We pakken de eerste kamer. Het is wel een beetje kitscherig ingericht maar goed te doen. We doen een rondje internet en ik zie al waar we vanavond gaan eten : Applebee's !!!
Maar Rob wil eerst naar een outdoor winkel. Dus rijden we naar old Mill creek om even een rondje door het winkelgebied te lopen. We slagen er niet. Er komen nog wel meer outlets deze vakantie. We hebben honger dus gaan op zoek naar de Applebee's. Het is even zoeken maar dan kunnen we aanschuiven. Hmmmm.
We nemen allebei een steak. Het is flink kauwen. Het is de Applebee's van vroeger niet meer. Ze hebben niet eens meer de cheesecake of de dessert shooters. Op zich hebben we wel redelijk gegeten maar gaan morgen toch echt voor iets anders.
We gaan terug naar het hotel om de was op te halen en naar de wasserette te gaan. Het wordt voor ons de eerste keer dat we op vakantie een wasje draaien. Maar alles gaat goed en na een uurtje hebben we alles weer lekker droog en fris in de koffer liggen.

Op aanraden van de ranger en de serveerster gaan we bij zonsondergang naar Pilot Butte. Omdat het zo helder is vandaag zou de lucht mooi paars moeten kleuren. Op de berg is het best druk. De zonsondergang is inderdaad prachtig en de lucht kleurt mooi paarsig.

We gaan terug naar de kamer waar we nog wat tv kijken. Morgen gaan we de omgeving ontdekken.