donderdag 16 juni 2016

Dag 5 : Forks - Astoria

Heb geloof ik een abonnement om rond drieën in de nacht wakker te worden. Maar het is me toch echt nog te vroeg dus draai ik me nog maar even om. Om half zeven word ik weer wakker. Das beter. We appen en facetimen even met de familie. Alles is goed daar en het is fijn om iedereen weer even te zien. Dan smeren we een broodje op de kamer en ontbijten. Tanden poetsen, inpakken, laatste keer toilet en we zijn klaar om te vertrekken.
Om acht uur checken we uit en stappen de auto in. Op naar Hoh rainforest. Het weer is prima. Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw. Yeah !! Na drie kwartier rijden we het park in. En meteen zien we een coyote de weg oversteken. Yes !!! Helaas is de foto minder goed gelukt. Ik had alleen maar de iPhone bij de hand. De camera van Rob zat helaas nog in de tas.

Rond negen uur komen we aan bij het startpunt van de hall of Mosses trail van 0,75 mijl. Het is heerlijk rustig. Het bos heeft iets mysterieus met al dat mos dat op de takken ligt. Wel lopen we door beren gebied dus ik krijg de neiging om een beetje te gaan zingen en neuriën. Volgens Rob jaag ik de beestjes weg. Prima toch. Hoef geen beren op m'n pad.

We zien ondanks m'n gezang op het eind van de trail nog wel 4-5 elks grazen. Gaaf. Na een uur zijn we terug bij het begin. We doen even een plasje en gaan terug de auto in. Even opwarmen. Het is best fris weer (10 graden) en ik ben zo stoer geweest om toch een korte broek aan te trekken.
We rijden verder naar Ruby beach waar we rond 11 uur aankomen. Daar moeten we een korte hike maken naar het strand. Ook hier liggen weer veel seastacks in de zee en veel boomstammen op het strand. We lopen er een tijdje rond. Jammer genoeg zien we geen getijdepoelen. Maar het strand is super mooi en het weer is goed. Dan klimmen we weer over de boomstammen terug naar het pad en klimmen naar boven. We stappen de auto weer in en rijden naar lake Quinault.

We stoppen als eerste bij Quinault big ceder tree en lopen het bos is. Het is een flinke klim naar boven door de blubber. Daar staat de boom die een omtrek heeft van ongeveer 10-15 meter. Dan klimmen we weer terug. Het is ondertussen half 1 geworden en we smeren een broodje bij de auto. Even weer wat energie in ons lijf. Nog even wat drinken en we gaan weer door.

Voor de verandering pakken we een stuk dirt road door de bossen. Het is een mooie route. Onderweg komen we langs de bunch falls waterval. We maken nog een foto en rijden dan verder rond het meer. Het begint weer te regenen en we hebben genoeg regenwoud gezien dus we verlaten Olympic NP.
De rit naar Astoria zal nog 3 uurtjes in beslag gaan nemen. Onderweg hebben we nog een paar stevige buien maar al snel wordt het beter en gaat de zon schijnen.
We stoppen onderweg nog voor een plaspauze en om even de benen te strekken. Tegen half 5 rijden we de 6,5 km lange Astoria-Megler brug over die ons van Washington state naar Oregon brengt. Dan rijden we naar ons motel en checken in. We hebben een mooie ruime kamer met king size bed in motel Astoria crest. Inclusief uitzicht op de Columbia rivier. Top !!

We gaan vandaag voor een pizza bij Geno's. Die krijgt goede recensies op internet en ligt lekker dichtbij. We nemen allebei een kleine pizza van 8 stukjes. Na 5 stukken geef ik het op. Rob krijgt er nog 6 naar binnen gepropt maar de rest gaat toch echt in een box mee naar het hotel. Lekker voor de lunch morgen.
We pakken de auto nog even en rijden de berg op naar Astoria column. Hier hebben we schitterend uitzicht over Astoria. Sportief als we zijn lopen we de 165 treden van de wenteltrap naar boven. Boven is het uitzicht super !! We gaan weer naar onder en lopen nog een rondje om de column.

We hebben nog geen zin om terug te gaan dus rijden nog even naar de haven. Daar lopen we ook nog een rondje en proberen de brug in z'n geheel op de foto te krijgen.

Tegen half 9 zijn we terug in het motel. We gaan nog even lekker buiten in de zon zitten. Weliswaar met een vest aan maar toch. Daar kijken we naar de zonsondergang. Als de zon achter de berg is verdwenen gaan we naar binnen. We lezen nog wat. Dan is het douche en slaap tijd. Welterusten allemaal.